Biologia . Higiena i choroby układu nerwowego.

 

Temat: Choroby i higiena układu  nerwowego.

 

  1. Stres-  towarzyszy każdemu z nas i stanowi naturalną reakcję organizmu na docierające do niego bodźce, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Czynniki, które zaburzają równowagę organizmu, nazywamy stresorami. Mogą nimi być: zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura otoczenia, podwyższona ciepłota ciała (gorączka), stany zapalne, urazy fizyczne, silne przeżycia, konflikty z otoczeniem, strach (np. przed sprawdzianem), podniecenie przed podróżą itp.
  2. Reakcja organizmu na stres- Reakcja organizmu na czynniki zaburzające równowagę fizyczną i psychiczną ma charakter przystosowawczy oraz obronny. W wyniku współpracy części współczulnej autonomicznego układu nerwowego oraz układu hormonalnego w organizmie zachodzą reakcje mobilizujące go do działania. Rośnie poziom adrenaliny, zwanej też hormonem stresu, która powoduje typowe reakcje na stres: podwyższone ciśnienie krwi, częstotliwość bicia serca i oddechów, wzrost poziomu glukozy we krwi, zwiększenie dopływu krwi do mózgu i mięśni oraz zmniejszenie ukrwienia jelit, rozszerzenie źrenic.

 

  1. Rodzaje stresu – Umiarkowany stres jest niezbędny do funkcjonowania organizmu – pobudza do działania, pomaga się skoncentrować, pokonać przeszkody i osiągnąć cel. Przy zbyt niskim poziomie stresu spada poziom aktywności życiowej i zainteresowanie wykonywaną czynnością, zmniejsza się odporność organizmu, rośnie znudzenie i znużenie. Każdy z nas inaczej odczuwa siłę stresu.

 

  1. Jak radzić sobie ze stresem :

 

Siła reakcji zależy głównie od rodzaju stresora, wieku, płci, osobowości, otoczenia, w którym się znajdujemy, doświadczenia danej osoby. Wsparcie rodziny i przyjaciół pozwala radzić sobie ze stresem i przeciwdziałać jego negatywnym skutkom. Dlatego też:

  • przewiduj wydarzenia, planuj działania, wymyślaj rozwiązania, które pozwolą ci uniknąć sytuacji stresowej;
  • planuj swoje zadania i obowiązki na następny dzień i tydzień oraz ustal dla nich priorytety;
  • zamiast stale myśleć o swoich problemach, poświęcaj swoją uwagę innym, przyjemnym sprawom;
  • poszukaj dobrych stron stresującej sytuacji;
  • naucz się technik relaksacji i stosuj je;
  • rozładuj negatywną energię podczas pracy fizycznej lub intensywnych ćwiczeń;
  • korzystaj ze wsparcia bliskich ci ludzi.

 

  1. Choroby układu nerwowego :

– nerwica

– depresja

– wylew

-zapalenie opon mózgowych

– padaczka

– autyzm

– stwardnienie rozsiane

– choroba Alzheimera

 

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia na grupie 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.

  • Memory