Biologia. Mchy. I część lekcji

Temat : Mchy. I część lekcji

 

  1. Środowisko życia mchów .

– Mchy rosną przede wszystkim w miejscach zacienionych i wilgotnych.

– Warunki takie istnieją w wilgotnych, gęstych lasach, nad brzegami strumieni i wolno płynących rzek, w sąsiedztwie źródeł, na bagnach i w miejscach zanikających jezior.

-Mchy mają bardzo niskie wymagania, więc pojawiają się także w szczelinach skał czy między kamieniami, jeżeli tylko przez część roku dostanie się tam wystarczająca ilość wody.

-Mchy, tworząc gęste kępy, potrafią magazynować duże ilości wody. Są odoprne na okresowe wysychanie.

  1. Budowa mchów .

Mchy to rośliny o prostej budowie. Są drobne, mierzą od 1 do 10 cm; tylko wyjątkowo osiągają większą wysokość.
Zamiast korzeni mają chwytniki, które są cienkimi, nitkowatymi wyrostkami łodygi. Przytrzymują one mech w podłożu. Pobierają nimi także wodę, choć więcej jej chłoną listki mchu. Obrastają one gęsto łodyżkę. Fotosynteza u mchów przebiega w listkach.

Mchy nie wytwarzają kwiatów, owoców ani nasion. Latem na szczycie łodyg wyrastają nieulistnione pędy zakończone zarodnią w kształcie puszki, w której rozwijają się zarodniki. Po ich dojrzeniu zarodnia otwiera się, a zarodniki się rozsypują. Z zarodników wyrastają młode rośliny.

Narysuj mech – na przykładzie mchu  płonnika pospolitego według rysunku powyżej lub według  podręcznik str. 116

Praca domowa – znajdz informacje na temat – Jak powstaje i do czego słuzy torf?

 

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia na grupie 🙂

 

Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.

  • Memory