język polski 23.03.2020 r.

Lekcja 7

Temat: Perswazja i manipulacja w reklamie.

1. Przeczytajcie podany tekst.

Reklama jest niemal wszechobecna. Z pewnością niejednokrotnie się o tym przekonujesz, natykając się na nią każdego dnia, podczas spaceru, w trakcie czytania gazety, wyszukiwania informacji w internecie czy oglądania telewizji. By nie ulec sile przekazu reklamowego, warto znać techniki, jakie są w nim stosowane.

Co roku na świecie wydaje się na reklamę ponad 500 miliardów dolarów; do momentu ukończenia 65 roku życia człowiek ogląda przeciętnie 2 miliony filmów reklamowych, dziecko ogląda średnio 40 000 telewizyjnych spotów reklamowych w roku, co daje ponad 100 spotów dziennie, itp.

2. Obejrzyj film, który znajdziesz pod linkiem

https://epodreczniki.pl/a/film/D14ACNdC9

3. Przypomnij sobie najważniejsze cechy języka reklamy:

  • tryb rozkazujący,
  • przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym,
  • słownictwo nakłaniające,
  • bezpośrednie zwroty do odbiorcy,
  • metafory,
  • porównania,
  • przysłowia,
  • teksty piosenek,
  • pojęcia odwołujące się do emocji,
  • hiperbole,
  • gra słów,
  • pytania retoryczne,
  • zdrobnienia,
  • kolokwializmy itp.
  1. Przeczytaj przykładowe teksty reklamowe:
  1. Bądź zdrowy jak ryba! Grypax to najskuteczniejszy produkt na rynku o potwierdzonym działaniu. Działa szybciej w porównaniu z innymi lekami. Sprawdź to już dziś!

  2. Poczuj się jak w niebie, delektując się wyrazistym smakiem kawy Cafena. Wypróbowało ją już 70 % Polaków. Pora na Ciebie!

  3. Chcesz, by Twoi kumple zzielenieli z zazdrości na widok Twojego nowego samochodu? Już teraz udaj się do salonu i wyjedź z niego luksusowym Perrotem H6.

  4. Jesteś głodny? Miliony dzieci na całym świecie znają to uczucie. Możesz to zmienić, przelewając datek na konto fundacji „Dajemy nadzieję”. Już 5 złotych pozwoli napełnić brzuszek jednego dziecka. Nie bądź obojętny!

5. Rozwiąż ćwiczenia interaktywne. Znajdziesz je pod linkiem

https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/D193ztI2R

6. Odpowiedz pisemnie na następujące pytania.

  • W jaki sposób producenci zachęcają do kupna produktu?
  • Jakie techniki manipulacji wykorzystuje się w reklamach? Wskaż dowolny reklamowany produkt i opisz technikę manipulacji. Za podpowiedź niech posłuży ci podany przykład: włosy – do reklamy szamponów zatrudniane są modelki o pięknych, długich włosach.
Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.

  • Memory